Portals

Screenshot from the game PortalSpelet Portals, utvecklat av Valve Corporation. Släpptes tillsammans med Half Life 2 och Team Fortress 2 till PC, PS3 och XBOX260 under år 2007, i den så kallade "The Orange Box".

Efter att ha sett pojkvännen spela blev jag sugen på att själv utmana mitt logiska tänkande. För det är precis vad det går ut på, att lösa "pussel", olika banor där man teleporterar sig själv genom olika portaler. Går du igenom en portal, kommer du ut igenom den andra. Det är en slags FPS spel (First person shooter), men det enda du skjuter ut är portaler, med hjälp av din ovanligt söta pistol :) Inga AK47or här inte!

Genom spelet har du en "guide", som berättar för dig om du är duktig, vad du ska göra och ibland att du får klara dig helt själv. Rösten är helt datagjord, då din guide är en så kallad "Al" (Artificial intelligence), typ en dator som simulerar det mänskliga tänkandet :> (Finns mycket information om Artificial Intelligence att finna på nätet)

Du spelar en tjej (lite häftigt att det är en tjej imo) som i början av spelet vaknar upp i en liten, vit, inglasad cell. Du vet inte vart du är, varför du är där eller vad som kommer hända. Allt du kan göra är att lyssna på "Al"en som leder dig (han är för övrigt döpt till GLaDOS). Det handlar dock givetvis om att ta sig ur detta exprimentella område. Vist kan det låta lätt att bara gå igenom en portal, och komma ut igenom den andra, men det tillkommer bla Kuber, fällor och elektriska bollar som i sin tur kan öppna dörrar etc.

Portal har blivit utnämnt till det mest orginella spelet under 2007, och det förstår jag. Finns verkligen inget spel som detta. Det är så ovanligt, så orelistiskt men där man samtidigt kan se allt med sån logik. Anledningen till inlägget må vara uppenbart. Det är ett spel jag skulle rekomendera andra. Oavsett om du normalt är spelnörd eller chattare ;) Jag har dock inte kommit längre än till basnivå och inser att min beskrivning antagligen kan komma att ändras under spelets gång, men det kan ni får erfara själva om ni testar, jag vill bara få er in på rätt spår!

Anledningen till att jag fortfarande befinner mig på basics är väl tidsbrist, men framför allt att mitt tålamod är ganska uselt om jag ska vara ärlig.. Fastnar lätt på enstaka banor och ALT + F4 'ar mig ut snabbt som ögat!


Och! - Jag postar gametrailern. Där kan du höra rösten och se några av utmaningarna som kan tänkas komma!



Kommentarer
Postat av: systeryster

de där såg lite roligt ut..typ :P

lite ngt som passar mig.. gillar spel man ska tänka i men tillslut skulle jag nog koka över för att det inte går min väg lr inte förstår den banan så hamnar spelet i flera delar ^^ ;D

2008-12-17 @ 11:22:37
URL: http://tiinizzz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0