VHS till DVD

Har klurat på detta sedan ett par timmar tillbaka, googlat på allt möjligt och faktiskt lärt mig en hel del på kuppen.
Hi8 tape
Det började med att jag och Olle ville ha våra gamla videoband ner på DvD skiva. På dessa band finns vår film vi skapade vid typ 10 års ålder; Tejprullen. Ruskigt roligt att se på idag med andra ord!

Fujibutiken tar 199 kronor per band för denna överföring, vilket skulle ge oss en kostnad på 500-1000 kronor ungefär, med tanke på hur många band vi lallade igenom. Så, vi behövde ett alternativ..

Jag plöjde igenom forum efter forum, läste om firewire kablar och s-utgångar, där vi skulle behöva köpa ett tv kort till datorn. Dock har jag inte kameran här, och vet inte vilken utgång som finns. Kameran är ju säkert från typ 80 talet, en riktig sån svart klump alltså. :p

Det som blir första alternativ att prova är att använda VHS adaptern till de små banden och koppla en VHS spelare in till en inspelningsbar DVD genom en scartkabel. På pappret ser detta skit enkelt ut! ...återstår att se vad som händer. Risk för många svordommar.

Håll tummarna Olle! ;)

Någon som har erfarenhet inom området?
-Alla tips uppskattas! :)



Over and Out

Mill


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag höll tummarna.. men såg längre upp att det kört ihop sig lote :( hoppas det löser sig är ju grymt kul att se =) hihi

2009-03-20 @ 04:24:25
URL: http://jeniff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0