Reality CTRL+ALT+DEL

Jag tror att alla har ett eget sätt att "fly från verkligheten". Något man gör för att få sina tankar på andra håll, slappna av. Ett intresse, eller en vana som gör att man känner någon slags kick, ett eufori. Dessa vanor kan, i slutändan övergå till tvångsmässiga och destruktiva missbruk, även om vägen dit antagligen är lång. Beteendet funkar som en "medecin" för kroppen då sociala eller psykiska situationer har brustit.


De vanligaste beteendena/missbruken det rör sig om är:
  • Överkonsumtion av Nikotin eller Koffein
  • Datormissbruk - Överanvändning
  • Ätstörningar - Både att äta för mycket och för lite...
  • Köpberoende
  • Alkohol och Droger (inkl sömnpiller & andra läkemedel)
  • Arbete
  • Sex
  • Spel - Framför allt om pengar
  • Kriminallitet - Börja litet övergår till stort
  • Motion, träning, Plastikkirurgi - Att förändra sig själv


Jag röker och dricker inte kaffe regelbundet, så jag kan inte sätta mig in i känslan man får. Men jag tror att det är skilland på att vara nikotinberoende och att vara ex. en "shoppaholic". Man blir beroende av nikotinet och rutinen i sig. Själva vanan att ta en kopp kaffe innan jobbet, att ta en cigg på vägen hem får en att känna sig trygg, och lugn. Så är det ju med de flesta vanor vi skaffar oss. Vi kan bli stressade om vi inte får utföra våra vanor. Känslan som en shoppaholic får när denne är ute på en shoppingrunda är troligen en slags lycka... Inte så mycket en vana som att röka. Mer en kick över de nya sakerna, jag vet inte... det känns väl som en förändring i livet. Men som inte håller i sig så länge, att man måste ge sig ut igen snart. Ja. Som vilket beroende som helst, man känner en lycka helt enkelt.


So well, så länge du inte letar efter större, farligare eller mer spännande äventyr befinner du dig troligen inte i riskzonen för att bli farligt beroende. Vi behöver våra vanor, vår trygghet och något som gör att man kan avskärma sig lite. Däremot kan man samtidigt fråga sig varför man gör det...


So, what's your addiction?


Såhär ser ett askfat ut, mina vänner.











Jag vet iaf en som är nikotinberoende :D





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0