Saker är inte alltid som de ser ut

Åh vad besviken jag är... CesarMillan with the

Mest för att det speglas så annorlunda i programmet. Programmet som verkligen fått mig glad, fått mig nästan rörd till tårar mellan varven (Hur mesig är man inte..hehe) och gjort mig än, om möjligt, mer sugen på att skaffa drömhunden.




Mannen som talar med hundar. Cesar Millan, som med sina underbara metoder får även den bråkigaste hund att bli snäll familjehund. Cesar som har en stor flock hemma och där han är flockledaren. Han som får det att se så lätt ut. Det kan nog faktiskt vara ett av de bästa programmen som visas på tv!

Det är vad man tror. Tyvärr är det inga mirakelmetoder. Att han gör ljudet "tschh" och petar till hunden fnär denn gör något fel, verkar effektivt och hunden rättar sig direkt. Men detta är inget ljud som hundar direkt uppfattar av naturen, detta är ett bevis på att han träffat hunden tidigare...

Cesar Millan använder sig, innan programmet, av ett elstötshalsband, där han helt enkelt uttalar "pssch" ljudet innan de får en stöt. På så sätt kopplar hunden ljudet till något som gör ont.

Cesar använder sig även av ett annat speciellt halsband, som för oss tittare ser ut som ett vanligt brett halsband men som har krokar fästa i. som när man rycker, självklart, sticker till i halsen på hunden.

Metoden med elstötarna är inte tillåtet i sverige, och det förklarar varningstexten som säger att man inte ska prova detta hemma och att metoderna kanske inte är enligt svensk lagstiftning.


Jag känner mig lite förd bakom ljuset. Jag har verkligen sett upp till honom, att han verkligen föstår hundar och det känns som att lite av charmen är borta. Vist blir hundarna lydiga och snälla, men jag tror nog mer på belöning än bestraffning. Det behöver inte vara svårt attJonzon in the snow träna upp en hund i lydnad, tålamod och köttbullar löser det mesta ;)



Over and Out
LightMill





Vår lille Jonzon.
Snäll utan el :)


Kommentarer
Postat av: martina

Nu vart jag verkligen så besviken =(

Kommer nog inte kunna sluta titta på programmet efter som man som du skrev man blir ju lite tår ögd i vissa fall.. men nu vet man ju sådant som man inte vill veta i såna program.. //besviken syster hehe

2009-02-11 @ 19:21:05
URL: http://tiinizzz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0