RiskEttan B

Riskettan boken
Från och med den 1e April 2009 måste alla som vill ta
körkort genomgå kursen; "Riskettan".


Kursen är ca 3-3,5 timmar och tar upp riskbeteenden i trafiken, främst i samband med Alkohol, droger, trötthet och stress. Målet är att eleverna ska bli mer riskmedvetna, förstå konsekvenserna och kanske tänka en gång extra innan han/hon ger sig ut i trafiken.

Nyligen var jag på min Risketta, -jag är ju som tidigare nämnt på gång med körkortet.
Jag förstår varför vi informeras om detta med tanke på att närmare 16 000 människor kör rattfulla varje dag. Helt sjuk siffra, trots det är det "bara" 125 personer per år som dör till följd av rattfylla.

Dock kändes 3 timmar som en rätt lång tid och denna information, som man blivit matad med både i skolan och genom körskoleboken, gjorde att de 750 kronorna kanske kunde ha spenderats bättre.

Men Men. Ett steg närmare i alla fall. Sweet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0