Är du riktigt klok?

Obsessive compulsive disorderTittar i skrivande stund på ett grymt intressant program på TV2.
"Är du riktig klok" som är en brittisk vetenskapsdokumentär från 2008;


"Kan läkarna verkligen avgöra om vi är friska eller mentalsjuka? BBC upprepar ett klassiskt experiment från sjuttiotalet med tio försökspersoner och kommer till ett överraskande resultat. Är vi rentav lite galna allihop? "


Alltså, 10 personer, 5 av dem med något slags syndrom (ex depression, tvångssyndrom, social fobi, anorexia) samlas och genomgår ett visst antal aktiviteter, i detta avsnitt var det; Stå upp komedi, arbete på en gård med kor, ett logiskt test och paintball.

En panel bestående av tre män bedömmer personernas mentala hälsa utifrån de aktiviteter de genomgår. Inte mycket fakta att gå på med andra ord. Väldigt intressant att se vilka fem de väljer ut, och man undrar ju om man själv verkar lite sjuk ibland... även jag kan ju vara pessimist, blyg, dåligt förlorare och få för mig konstiga saker...

Jag har ingen aning om hur många avsnitt det är. 3-5 stycken kan jag tänka mig med tanke på att 2 "diagnoserades" i detta avsnitt. Enligt TV tablån visas ännu ett avsnitt nästa fredag klockan 18 i alla fall.

Detta avsnitt visas även 23/03 och 24/3 i Kunskapskanalen.


Over and Out
Mill mill

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0